Tips Integraal Gezondheidsmanagement

Werk-privé balans verbeteren met 9 time management tips

Druk op het werk, chaos thuis en geen tijd voor jezelf of je gezin? Creëer een betere werk privé balans — deze 9 time management tips helpen daarbij. Hiermee voorkom je niet alleen dat je iedere avond uitgeput op de bank ploft, je houdt ook tijd over voor de zaken die er echt doen.

1. Stop met overwerken — verhoog je productiviteit.

Het is niet vanzelfsprekend dat hoe meer je werkt, hoe productiever je ook bent. Integendeel. Het blijkt juist dat hoe langer je werkt, hoe minder efficiënt én productief je uiteindelijk bent — zegt ook onderzoek.

2. Zeg minder vaak ‘ja’ — houd je bezig met taken die er toe doen.

Daarnaast zul je ook zeker moeten leren om je eigen grenzen aan te geven. Je kunt namelijk wel steeds iedere taak aannemen die over de schutting wordt gegooid, maar wanneer jij een goede balans tussen werk en privé zoekt, zul je moeten leren dat je niet alles kunt doen — ongeacht of dit werk of privé-zaken betreft.

3. Ga slim om met flexibele uren — compenseer.

Veel organisaties werken met flexibele uren en sturen op resultaat — dat is fijn. Toch zien wij in onze Time-Management Training regelmatig cursisten voorbij komen die hierdoor in de knoei komen met hun werk privé-balans. Veel te vaak komt het namelijk voor dat ze ‘s avonds het echt belangrijke werk nog moeten afmaken, omdat ze gedurende de dag verschillende nutteloze vergaderingen moesten bijwonen.

4. Doe niet alles zelf — laat anderen je helpen.

Ook zul je moeten accepteren dat je niet alles alleen hoeft te doen — je kunt sommige dingen namelijk niet alleen en dat is oké.

Jij kunt je dus wel blijven vasthouden aan je principe dat je toch écht iedere dinsdag drie verslagen wil afronden, als je hierdoor voor de zoveelste keer je fitnessmaatje moet afbellen omdat je die groepsles niet redt, zul je jouw principe moeten bijschaven — of je vraagt hulp.

5. Wees geen perfectionist — weet wanneer het voldoende is.

Accepteer dat wat je ook doet, het waarschijnlijk nooit perfect kan zijn — stop dan ook met het achterna jagen van deze perfectie. Wanneer je meer tijd aan een taak besteedt dan waar de taak om vraagt, taken uitstelt omdat je op het perfecte moment wacht óf niet het grote geheel ziet omdat je focust op een klein gedeelte, is dit een teken dat je perfectionistisch bent. Stop daarmee.
Wil je een betere werk privé-balans dan zul je moeten accepteren dat niet alles altijd een 10 kan zijn. Soms is een 6’je ook genoeg — vooral wanneer het jou meer vrije tijd oplevert.

6. Maak afspraken over je bereikbaarheid — stel duidelijke grenzen.

Pas geleden hadden we een cursist die zijn telefoon maar niet kon wegleggen — “Ik moet altijd bereikbaar zijn voor mijn baas, anders kom ik in de problemen.”
Ook al had hij dus een vrije dag opgenomen om onze training te volgen, in zijn achterhoofd bleef hij maar bezig met werk, social media en zijn email.
Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
Jij bent als werknemer namelijk niet verplicht om 24/7 klaar te staan voor je werkgever — stap dan ook uit deze slachtofferrol waar jij jezelf aan blijft vastklampen. Zelfs als je voor een internationaal bedrijf werkt, kan er niet van je verwacht worden dat je de klok rond werkt — jij kunt niet jouw hele werk privé-balans aanpassen aan tig tijdzones.

7. Stop met het uitvoeren van herhalende taken — automatiseer.

Om een gezondere balans tussen werk en privé te creëren, zul je daarnaast moeten snijden waar er gesneden kan worden. Vooral wanneer je taken hebt die je op regelmatige basis uitvoert, kijk dan of er een mogelijkheid is om deze taken slimmer aan te pakken. Automatiseer ze bijvoorbeeld.

8. Wees niet te optimistisch — ga uit van ervaring.

Houd ook rekening met wat je weet. Jij kunt er namelijk wel van uitgaan dat je het vandaag wél red om op tijd thuis te zijn, je hoeft immers nog maar één rapport te beoordelen. Wanneer je echter uit ervaring weet dat je concentratie na vier uur verslapt, plan deze taak dan niet op het eind van de dag in.

9. Werk niet altijd — doe ook soms eens niets.

Je denkt misschien dat je met je 40- (misschien zelfs 50- of 60-) urige werkweek ontzettend nuttig bezig bent, maar voor een goede balans zul je moeten inzien dat eens even niets doen net zo belangrijk is als productief zijn. Je tijd goed managen gebeurt namelijk niet alleen op kantoor, ook daarbuiten zul je moeten meten en passen met taken en verplichtingen. Neem daarom zaken in je privéleven even serieus als je werkleven en maak er tijd voor vrij — niemand anders zal dit voor je doen.